Cum si cand renunta un antreprenor la o idee de business?

Cuprins

  1. Care este diferenta intre o idee si un business?
  2. De ce ar renunta vreodata cineva la o idee?
  3. Care sunt semnalele de alarma pentru o idee slaba de business?
  4. Ce este de facut atunci cand business-ul incalca valorile antreprenorului?
  5. Care este cel mai potrivit moment pentru a renunta la o idee?
  6. Cum renunta cineva la o idee de business?
  7. Ce urmeaza dupa?

Diferenta intre o idee si o afacere

Aproape mereu atunci cand un antreprenor are o idee el crede ca este cea mai buna idee posibil. Este ferm convins ca o sa mearga totul perfect sau aproape perfect si ca toate piesele de puzzle vor cadea la locul lor si totul va fi mai bine decat si-a imaginat. Asta este un mecanism mental al oamenilor de tip antreprenorial fara de care probabil ca peste 90% din oameni nu ar mai incepe afaceri. Simultan un procent foarte mare din idei nu ajung niciodata la un leu de venit si un alt procent asemanator de mare nu supravietuiesc primii 5 ani.

Pentru scopul acestui articol o idee este orice stadiu al unei afaceri de la primul zvac al ei pana la momentul cand are cel putin 5 ani fiscali diferiti cu o cifra de afacere crescatoare. In acesti ani antreprenorul impreuna cu echipa sa au responsabilitatea sa transforme ideea de la un concept neclar la o masinarie bio-mecanica ce merge de la sine, cea mai apropiata reprezentare a unui perpetuum mobile pe care il gasim in lumea noastra.

De ce ar renunta cineva la o idee?

Cum am spus in paragraful de mai sus, la inceput o idee de business este un concept foarte neclar si cu lacune enorme. Procesul de creare a unui business reprezinta transformarea acelui concept intr-un mecanism ce cuprinde oameni, masinarii, procese, atat interne cat si externe.

De cele mai multe ori afacerile noi fac o apreciere gresita a pietii pe care o urmaresc, a clientilor, a competitiei, si a produsului pe care il vor oferi si atunci cand ideea se loveste de realitate, realitatea castiga de fiecare data.

Atunci cand ideea si afacerea nu mai reprezinta corect informatiile dobandite din piata exista doua variante ori se adapteaza la piata ori mor.

Cateva exemple intalnite in salbaticie:

O antreprenoare sufera atacuri repetate in mediul online din partea concurentei neloiale care polueaza platformele de recenzii cu informatii false.

Un antreprenor sufera atacuri informatice constante menite sa blocheze accesul clientilor la serviciile afacerii.

Clienti care solicita servicii ilegale si apoi pleaca cu mentiunea ca la competitie li se ofera asta

Saltul peste compania de servicii imobiliare pentru a evita platirea comisionului legal.

Un alt caz foarte des intalnit este cazul in care esenta ideii este in sine ne-aliniata cu realitatea pietei.

O idee nou infiinata isi doreste sa perturbe si sa domine o piata matura cu o idee complet noua si ne-testata, fara studiu de piata si cu un produs pe care nu il cauta nimeni.

O idee complet noua isi doreste sa monetizeze industria de harti si navigatie digitala, ne-realizand ca industria a fost candva monetizata apoi demonetizata.

Un startup de haine de nisa isi doreste sa domine un segment intreg de piata, ne-realizand ca un design bun fara un canal de distributie bine stabilit nu poate functiona.

Semnale de alarma pentru o idee slaba de business

O idee slaba de business este o idee care indeplineste oricare din criteriile de mai jos:

  • o idee care nu adreseaza nici o nevoie reala din piata
  • o idee care nu are un canal de distributie foarte clar
  • o idee care nu iese in evidenta fata de competitie cu absolut nimic
  • o idee care este asa de avansata ca este imposibil de implementat
  • o idee care a pierdut momentul potrivit pentru a fi implementata
  • o idee care pentru a fi implementata trebuie incalcate valorile de baza ale antrepenorului
  • o idee pentru care resursele vor veni pe viitor dintr-o sursa magica.

Un antreprenor isi poate da seama atunci cand o idee este din start slaba raspunzand la cateva intrebari destul de simple.

  • M-as vedea facand business-ul asta toata viata?
  • Am vorbit deja cu primii potentiali clienti si stiu ce au nevoie?
  • Stiu care sunt si sunt dispus sa folosesc tacticile pe care le folosesc competitorii?
  • Este acum momentul ideal sa lansez aceasta afacere?
  • Am access la cel putin resursele de care estimez ca am nevoie?

Ce facem cand business-ul incalca valorile?

Q: Ce faci atunci cand nu ai access la resursele necesare pentru a duce afacerea acolo unde are nevoie?

A: Adapt or die.

Q: Ce faci atunci cand produsul tau nu este asa de atractiv precum credeai?

A: Adapt or die.

Q: Ce faci atunci cand iti place la nebunie produsul dar clientii nu vad asta?

A: Adapt or die.

Q: Ce faci atunci cand competitia recurge la tactici ilegale/imorale/josnice pentru a crea o competitie neloiala?

A: Adapt or die.

Q: Ce faci atunci cand pentru a face afacerea sa mearga trebuie sa te transformi intr-o persoana care te-ar scarbi?

A: Adapt or die.

Cel mai bun moment pentru a renunta la o idee

Acum.

Intrebarea potrivita nu este de fapt “care este cel mai bun moment pentru a renunta la o idee de business” ci “Care sunt criteriile prin care cineva stie ca trebuie sa renunte la o idee de business

Adevarul este ca nu exista niciodata un moment potrivit, dar exista mereu semne. Pentru o persoana rationala un semn este atunci cand nu mai poate vedea calea spre succes. Pentru o persoana intuitiva un semn poate fi atunci cand doar gandul la business creaza o stare de neliniste in corp.

Mai sus sunt cateva din criteriile pe care a avut autorul oportunitatea sa le intalneasca. Dar desi poate initial este mai bine a pleca la drum cu un set imprumutat decat deloc. Pana la urma fiecare trebuie sa isi gaseasca propriul set de criterii.

Cum se renunta la o idee de business?

Mai intai a fost cuvantul cum spune asa de elocvent biblia crestina. In esenta pentru a renunta la o idee de business singurul pas este o decizie. Este decizia ca asta este cea mai buna cale inainte pentru toti oamenii implicati.

Ai renuntat la o idee, ce urmeaza?

Pasul 1 fara doar si poate este informarea celor implicati.

Pasul 2, dupa orice esesc, si renuntarea la o idee de business este unul, ar trebui sa fie un debrief. In care printr-un proces formal se trec in agenda lucrurile care s-au intamplat, greselile care au fost facute, ce cunostinte au fost dobandite si eventual optiuni sau principii pentru a evita aceleasi tipuri de greseli pe viitor.

Pasul 3, este raspunsul la intrebarea: Daca acest esec este doar plantarea semintei din care va creste un copac maret, atunci ce reprezinta in viata reala primul moment in care vlastarul iese din pamant?

Sau pentru cei ceva mai rationali, “Daca esecul asta este doar un pas esential prin care trebuia sa trec in cariera mea de antreprenor, atunci care este urmatorul pas?”